måndag 11 januari 2010

46. Chunk of Change - Passion Pit (2008)

Jag vet inte hur många band det finns som låter exakt som Passion Pit gör, och flertalet av dessa gör det säkert bättre. Nu när deras fullängdare har kommit ut är det många som hyllar dem. Men skivan är skräp i jämförelse med deras magnifika EP. Det är bara en låt från EP som kom med på skivan, Sleepyhead, men den är absolut inte den bästa på EP:n.

Den låt som sticker ut mest och som jag tror är kulmen på hela indietronicans epok är I’ve Got Your Number som har allt en perfekt poplåt ska ha. Beatet har ett ljud i slutet av varje runda som är episkt. Har du dåliga hörlurar så får du ont i öronen, det ligger så pass högt i diskanten att det blir jobbigt att lyssna, men med de rätta kalibrerna på hörlurarna gör att du kan uppskatta varja del av låten som fantastisk. Refrängen är i samma klass som David Bowies Life on Mars?, det vill säga överjordisk.

Så vill du ha bra skit, skippa Manners och satsa på detta poplåtsknippe istället. Du kommer tacka mig. Och du kommer tacka din credstatus, det är mycket häftigare att lyssna på EP:s istället för album. Så vill du vara cool, gör som jag säger.

Eller gör som Ulf Lundell: ”Jag köpte mig ett par stövlar med broderade skaft. De finaste och tuffaste som jag någonsin haft.”

Robert

1 kommentar: